Dagens teknik gör det enklare och smidigare för alla! - Hippocrates TMHippocrates TM

Hippocrates Bloggen

Här bloggar vi om ditt och datt inom hästvärlden

Dagens teknik gör det enklare och smidigare för alla!

december 27th, 2019 | By: Joakim Krassman

Enskede Ridskola

 

Vi har varit och träffat några riktiga Stockholmare nämligen George och Klara på Enskede Ridskola, fantastiskt beläget mitt i Stockholm i närheten av Globen. Klara har arbetat 10 år på ridskolan och tillsammans med George är dom ett sammansvetsat team med tydliga mål med verksamheten. Fulla av energi och framtidsutsikter.

Ridskolan som startades av Hans George Netterberg året 1945 efter kriget har en spännande bakgrund med fd militärhästar på ridskolan.

Enskede Ridskolas ambition är att alla elever skall erbjudas en gedigen ridutbildning.

Ridutbildningen erhåller eleverna av duktiga instruktörer, tolv stycken i dagsläget.

Ett viktigt inslag är att instruktörerna själva är ute och tävlar kontinuerligt samt håller sig uppdaterade om utvecklingen i ridsportsvärlden även utanför ridskolan.

Idag består anläggningen av 53 hästar med ca 700 stycken uppsittningar i veckan, både i grupp samt privatlektioner.

En fritidsledare är på plats 30 timmar per vecka för att kunna erbjuda olika aktiviteter för barn och unga, ytterligare en viktig verksamhet på ridskolan.

Enskede Ridskola erbjuder välutbildade hästar i en vacker miljö
Grundfilosofin på Enskede ridskola är att hästarna skall utbilda eleverna, från nybörjare till de som vill tävla. Ridskolan köper idag in uteslutande välutbildade hästar, både ponnyer och stora hästar med hopp- och dressyrbakgrund. Allra helst vill man köpa svenska tävlingshästar där kapaciteten kanske inte motsvarar den fd ryttarens önskemål men som passar utmärkt på ridskolan. Ponnyn Billy, idag 19 år, är ridskolans främsta ridlärare och tillika guldklimp.

Genomtänkt system för hästarnas välmående
Att ha ett team runt hästarna är en viktig del i hästarnas hållbarhet. Veterinär besöker ridskolan var tredje vecka och utför kontinuerliga checker samt uppföljningar för att upptäcka små avvikelser i god tid innan det blir till större problem och skador.

Utöver konsekventa rutiner med veterinärchecker har Enskede Ridskola även fyra boxar i Enköping. Där stationerar man fyra ”reserv”-hästar ifall att en ridskolehäst skulle bli skadad och är i behov av rehabilitering (kort eller lång tid). När detta händer körs den skadade hästen till stallet i Enköping och en frisk häst följer med tillbaka som ny kollega på ridskolan. Detta för att verksamheten skall kunna fortlöpa som vanligt – framför allt för att övriga hästar på ridskolan inte skall behöva arbeta mer än planerat.

Vad har Hippo Academy™ gjort för att gynna Enskede Ridskola?
– Sedan hösten 2018 då vi gick från papper och pärmar till att helt digitalisera oss, har det skett enorma framsteg.

Den största delen i effektiviseringen är att ridskolan nu har en iPad som sitter i ponnystallet. Där klickar varje elev i sin närvaro och där ser de också vilken häst de är tilldelade för kommande lektion. Det här systemet sparar både tid och logistik för personalen. 

Igenridningsfunktionen sparar mycket samtal och framförallt telefontid. Tidigare ringde telefonen konstant, idag fungerar det fint med en timmes telefontid per vecka.

 

Nu loggar samtliga elever själva in och avbokar samt bokar sina igenridningar.

Respektive ridlärare kan nu arbeta till exempel hemifrån med att administrera grupper och hästar inför kommande lektioner.

Anmälan via Hippo Academy™ ger fler kursplatser
För eleverna har användningen av systemet lett till att fler nu får möjlighet att vara med på kurser terminsvis samt på skollov. Tidigare satt det en lapp uppe för anmälningar och när den var full så skrev inga fler på.

– Nu går eleverna själva in och anmäler sitt intresse och vi ser i systemet om det är aktuellt att skapa en till kurs för någon eller några nivåer om intresset är stort.

Detta har resulterat i en bättre ekonomi för ridskolan och möjliggör en optimering av verksamheten.

Den största förändringen George och Klara kan se, när de jämför nu med för 10 år sedan, är mer och bättre kommunikation med kunderna samt att det idag krävs bättre hästmaterial.

 

 

 

 

 

 

 

– Kommunikation blir viktigare och viktigare. Om vi exempelvis planerar att hoppa på lektionen vecka 8 så kan vi förmedla det i god tid via systemet och alla kan förbereda sig ordentligt samt ta med korrekt utrustning.

Dagens teknik gör det enklare och smidigare för alla!

Vi lämnar ridskolan med ett leende på läpparna och det var berikande att träffa teamet samt få en inblick i hur de förvaltar ridskolan och drar nytta av systemet Hippo Academy™ till fullo.

Dela gärna det här!
Hippocrates TM

Vi förser Sverige med kraftfulla system för hästbranschen .

Nyhetsbrev

Copyright © 2020 Hippocrates TM. Alla rättigheter förbehållna.